Kintaat tunnetaan suomalaisissa
sanonnoissa. Kun viittaan kintaalla, en ole kiinnostunut. Kun joku asia on ihan kintaalla, se on juuri toteutumaisillaan, sillä hilkulla.
Olin syän kintaan peukalossa, sanoi äitini, kun pojat uudella mopolla kylille lähtivät
Olin syän kintaan peukalossa, sanoi äitini, kun pojat uudella mopolla kylille lähtivät
Kuolinilmoituksissakin luki taannoin,
kuinka vainajaa jäivät kaipaamaan lapset ja lasten lapaset.
Jos joku
ihminen on ihan lapanen, hän ei ole kuuluisa aloitekyvystään.
Ennen vanhaan uskottiin, että kun
jonkin alueen rajaa punaisella, niin se suojaa pahalta. Sen takia
lapanen aloitettiin usein punaisella raidalla ranteessa. Esimerkiksi
Virossa vainajalle laitettiin lapaset käteen tai ainakin arkkuun
mukaan. Morsian taas joutui neulomaan kymmeniä lapaspareja
tärkeimmille häävieraille.
Lapasten aika ei ole ohi. Sen näkee
kun, kun selailee netistä neuleblogeja. On perinteisiä
kirjoneuleita, on kettukarkkilapasia (ja -sukkia), on kissakinnasta,
on halloweenlapasta. Neuleblogien määrä on lähtenyt lapasesta,
ja niiden sikiämistä saa seurata ihan tumput suorina. Myös lapaskirjoja ilmestyy
jatkuvalla syötöllä. Sata perinnelapasta, Suuri kinnaskirja. Suuri
lapaskirja, Perinteiset lapaset, Lapasten uudet kuosit...
Ja
kaikkihan tuntevat suomalaisen kirjallisuuden klassikot Seitsemän
lapasta, sotaromaanin Tuntematon lapanen ja Lapastalon
salissa.
Käännöskirjallisuuden lapashelmiä taas ovat Taru Lapasten Herrasta, Lapasen sietämätön keveys, Vanhus ja lapanen sekä 1930-luvulla Neuvostoliitossa ilmestynyt, kohuttu ja sensuroitu Lapanen saapuu Moskovaan.
Käännöskirjallisuuden lapashelmiä taas ovat Taru Lapasten Herrasta, Lapasen sietämätön keveys, Vanhus ja lapanen sekä 1930-luvulla Neuvostoliitossa ilmestynyt, kohuttu ja sensuroitu Lapanen saapuu Moskovaan.
Eikä politiikkaa ilman lapasta. Saksassa ilmestyi 1930-luvulla surullisenkuuluisa manifesti Mein Strumpf. Ei kun anteeksi, sehän onkin sukka eikä lapanen. Taitaa olla aika lyödä hanskat tiskiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti