keskiviikko 30. huhtikuuta 2014

Vappupeppujuttu

Peppukuvat ovat muotia! Iltapäivälehti kertoi tämän tiedon ja vahvisti viestiä julkaisemalla  peppukuvan - sellaisen, jossa tiukkoihin farkkuihin pukeutunut nuori nainen on selkä notkolla kuvannut arvoisan takapuolensa. Jos normaali omakuva on selfie, niin peppukuva lienee sitten persie?

Vanha täti se taas sanoo, ettei tajua. Vanha täti muistelee aikoja, jolloin oli pikkutyttö, ihan hirveän ujo pikkutyttö. Varoituksen sana: nyt seuraa muutama pyllyjuttu ujon tytön vinkkelistä.

Istuin potalla (sorry, niin lapset usein tekevät). Isä katsahti minuun päin ja minä kivahdin isälle, että kato ommaan mekkoos. Sittemmin olen huomannut, että se on oikeastaan aika filosofinen ilmaisu. Huolehdi omista asioistasi, ennen kuin ryhdyt muita neuvomaan.

Joku ajattelematon ihminen oli ostanut minulle noin 20 senttiä korkean muovisen nuken, jonka sinisten housujen henkselit olivat pettäneet. Housut lököttivät takapuolen alla. Minä huusin ja paruin äänen ja osoitin etusormella nukkea. Lopulta äiti tajusi, että Lökä Pöksynen pitää kääntää hyllyllä takapuoli nurkkaan päin. (Tämä nukke tuli minulle elävästi mieleen, kun Putous-näyttelijä Aku Hirviniemi imitoi Jäbä Leissonia telkkarissa. Katsoin telkkaria sormien välistä ja haparoin kaukosäädintä olohuoneen pöydältä.)

Vaikka olin jo lapsena täysverinen kissahöperö, kissoilla oli mielestäni kiusallinen tapa: ne kävelevät häntä pystyssä, niin että kun ne kulkevat ihmisen edellä, niin ihminen näkee niiden... no tiedätte minkä. Yritin kääntää kissan häntää alaspäin ja selitin kissalle, ettei tuo nyt ole ihan sivistynyttä.


Niin että en minä noita persieitä oikein ymmärrä. Minusta takapuolen kuvaaminen on banaalia. Paitsi jos se liittyy jotenkin Torinon käärinliinaan. Tutkija Juha Hiltunen on kirjoittanut aiheesta ja otsikoinut bloginsa yllättävästi: Jeesuksen peppu todistaa.
Bingo! Sainpa tungetuksi Torinon käärinliinan tähänkin juttuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti